9 maja 2009 o godz. 18.00 w Galerii Jabłkowskich odbędzie się wernisaż fotografii Anny Beaty Bohdziewicz "Kapliczki warszawskie", oraz promocja książki Anny Beaty Bohdziewicz i Magdaleny Stopy pod tym samym tytułem.
Dwadzieścia trzy zdjęcia Anny Beaty Bohdziewicz prezentowane na wystawie to fragment większego zbioru, który powstawał na przestrzeni ostatnich 30 lat. Fotografie przedstawiają fascynujący świat kapliczek, pełen osobistych pamiątek: różańców, ryngrafów, imiennych świadectw pierwszej komunii, czy portretów Jana Pawła II.
Warszawskie kapliczki podwórkowe to zjawisko zupełnie wyjątkowe. Są tam, gdzie przetrwała przedwojenna zabudowa. Stoją w podwórkach - studniach, wiszą w bramach, czasem na klatkach schodowych starych kamienic, głównie Pragi i Śródmieścia, ale są też na Woli, Ochocie i Mokotowie. Większość powstała w czasie okupacji i powstania. Przez lata niezauważane, budzą dziś coraz większe zainteresowanie. Jednak wiele z nich zagrożonych jest obecnie zniszczeniem, a związane z nimi historie są nadal prawie nieznane.
Książka "Kapliczki warszawskie" wydana przez Dom Spotkań z Historią zawiera ponad 200 zdjęć kapliczek oraz zebrane przez Magdalenę Stopę relacje świadków pamiętających powstanie kapliczek i późniejsze, związane z nimi wydarzenia.
Anna Beata Bohdziewicz
Urodzona w Łodzi. Na Uniwersytecie Warszawskim studiowała archeologię i etnografię. W latach 1974-80 pracowała w filmie jako asystent i drugi reżyser (min. z W.Borowczykiem, K.Kieślowskim, K.Zanussim). W 1980 roku porzuca film na rzecz fotografii. Jako fotograf niezależny dokumentuje początki przemian politycznych w Polsce i narodziny "Solidarności", współpracuje z Regionem Mazowsze. W 1981 fotografuje między innymi: sesję marcową na UW, rejestrację "Solidarności" Rolników Indywidualnych, pogrzeb Prymasa Wyszyńskiego, odsłonięcie Pomnika Ofiar Czerwca '56 w Poznaniu, marsz głodowy w Łodzi, obie tury I Zjazdu "Solidarności" w Gdańsku. W stanie wojennym współpracuje z podziemnym ruchem wydawniczym oraz uczestniczy w wielu niezależnych wydarzeniach kulturalnych. Od końca 1982 roku wszystkie zdjęcia z życia codziennego w Polsce włącza do zbioru Fotodziennik czyli piosenka o końcu świata, który uparcie wystawia w galeriach oficjalnych pomimo częstych i dotkliwych ingerencji cenzury. Zapisy w Fotodzienniku powstają nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Anna Beata Bohdziewicz tworzy też cykle zdjęć i większe projekty, których realizacja trwa czasami wiele lat. Są to Kapliczki Warszawskie, Kosmos, Antypocztowki, Piękni i Szczęśliwi (twarze z bilbordów) a ostatnio Prywatna telewizja. Bohdziewicz jest też autorką licznych recenzji i tekstów o fotografii oraz wywiadów z fotografami, min. z Zofią Rydet, Edwardem Hartwigiem, Annie Leibowitz. Była także kuratorem wielu wystaw (Fotografie Gazety Wyborczej, Stan wojenny, Pod Ręką Boską, Warszawa 1943-1944. Fotograf nieznany). Razem z Mariuszem Hermanowiczem jest autorką pomysłu i koncepcji wystawy plenerowej Ofiary stanu wojennego objeżdżającej od kilku lat miasta Polski. Członek ZPAF w latach 1984-2000, członek SFP od 1978 roku.
ważniejsze wystawy indywidualne:
2005 Fotodziennik 1982-1989, Galeria Litewskiego Związku Artystów
Fotografików, Wilno;
2004 Fotodziennik 1982-1992, Instytut Polski, Bratysława;
Antypocztówki, Kraków, Galeria The Other Way;
2002 Fotodziennik 1982-1992, 3 Biennale internationale de la photographie,
Centre culturel Les Chiroux, Liege;
1997 Antypocztówka z Warszawy, GaleriaPokaz, Warszawa;
Antypocztówka z Berlina, Goethe Instytut, Warszawa;
1995 Fotodziennik, Galeria FF, Łódź;
1994 Fototagebuch, Humboldt Bibliothek, Rathuas Galerie, Reinickendorf, Berlin;
1991 Droga Krzyżowa, w ramach Artystycznego Misterium Wielkanocnego, Wołów;
1990 Dziesięć lat Solidarności w Polsce, wystawa wykonana na zamówienie MSZ
pokazywana w 60 krajach świata
1989 Photodiary, Red Eye Gallery, Rhode Island School of Design; Rhode Island;
1988 Photodiary, The Area Gallery, Portland;
1987 Photodiary, Natalie Klebenov Gallery, Boston; Grey Art. Gallery,
New York University, New York;
Fotodziennik Piąty rok, Galeria ZPAF, Kraków;
1986 Rzym Fotodziennik, Galeria Sceny Plastycznej KUL, Lublin;
1985 Fotodziennik, Galerie Zyndikaat, Berlin Zachodni;
1984 Piosenka o końcu świata już ponad rok Fotodziennik, Galeria Od Nowa,
Poznań;
Kapliczki Warszawskie, Galeria Forma, Warszawa;
1983 Prawie rok /pierwsza wystawa Fotodziennika/, Galeria ZPAF, Kraków;
1980 Afganistan, Galeria ŁTF, Łódź;
1978 Chorasan, Galeria Krytyków, Warszawa;
1974 Pierwsza wystawa, pracownia Profesor Zofii Demkowskiej, Warszawa;
niektóre z wystaw zbiorowych:
2008 Dokumentalistki. Zachęta, Warszawa.
2007 Czas zapamiętany. Mała Galeria 1977-2007, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa;
2006 Re-wizja, Warszawski Festiwal Fotografii, Galeria ASP, Warszawa;
2005 Solidarność - początek drogi, Muzeum Narodowe, Warszawa;
2003 Fotodziennik - wybór czerwony, w ramach wystawy Zanikanie, CSW ,Warszawa;
Fotodziennik 1982-1989, w ramach wystawy Socland, Muzeum Komunizmu w budowie, Kraków;
Warszawa; Łódź;
2002 Antypocztówki, w ramach wystawy Wokół dekady, Muzeum Sztuki, Łódź; Muzeum Narodowe, Wrocław;
Galeria BWA, Bielsko Biała;
Magdalena Stopa - historyk sztuki i dziennikarz. Publikowała m. in. w Rzeczpospolitej, Gazecie Wyborczej, Tygodniku Powszechnym, National Geographic. Jej poprzednie książki również były poświęcone mieszkańcom Warszawy. Pierwsza: "Rzemieślnicy warszawscy", wydana w 2007 roku, to historia czternastu najstarszych, działających do dziś pracowni rzemieślniczych oraz ich właścicieli. Druga: "Praga artystyczna", wydana w 2008 roku, to opis środowiska artystycznego działającego na warszawskiej Pradze. Obecnie autorka przygotowuje przewodnik po warszawskich kawiarniach, zatytułowany "Słodka Warszawa".
Kuratorki wystawy: Jagna Olejnikowska (tel. 504 188 937)
Jola Rycerska (tel. 600 38 90 91)
Podczas wernisażu wystąpi Orkiestra z Chmielnej.
Wystawa potrwa do 5 czerwca.